Reklame er en form for kommunikation, der bruges til at overtale folk til at købe eller bruge produkter eller tjenester. Den udføres normalt af virksomheder, men kan også udføres af enkeltpersoner. Reklame kan foregå via forskellige medier, f.eks. tv, radio, aviser, magasiner, internettet og udendørs reklame.
Formålet med reklame er at informere folk om produktet eller tjenesteydelsen og at overtale dem til at købe det. Reklamer kan være nyttige til at informere folk om nye produkter eller tjenester, som de måske ikke har kendt til før. Den kan også bruges til at minde folk om produkter eller tjenester, som de måske har glemt.
Reklame kan også bruges til at skabe et positivt image for et produkt eller en tjenesteydelse. En annoncør kan f.eks. forsøge at få folk til at tro, at brugen af et bestemt produkt vil gøre dem mere attraktive eller populære. Annoncører kan også forsøge at få folk til at tro, at de bliver gladere eller sundere af at bruge et bestemt produkt.
Reklamer kan også bruges til at få folk til at føle sig dårligt tilpas, hvis de ikke bruger produktet eller tjenesten. En annoncør kan f.eks. forsøge at få folk til at føle, at de ikke er gode nok, hvis de ikke køber produktet eller tjenesten. Annoncører kan også forsøge at få folk til at føle, at de går glip af noget, hvis de ikke køber produktet eller tjenesten.
Kan man stadig reklamere med skilte osv i 2022?
Ja, det kan man fordi at det første ændringsforslag beskytter kommerciel tale.
Kommerciel tale er en form for ytring, der omhandler salg eller promovering af et produkt eller en tjenesteydelse. Højesteret har anerkendt, at denne type ytringer har ret til en vis grad af beskyttelse i henhold til det første ændringsforslag. Da kommerciel tale imidlertid ikke anses for at være lige så vigtig som andre typer ytringer, f.eks. politisk tale, er den underlagt flere restriktioner. Hvis du reklamerer sådan her, kaldes det for outdoor reklamer.
Så selv om du stadig kan reklamere med skilte og andre metoder i 2022, kan der være flere begrænsninger på, hvad du kan sige, og hvordan du kan sige det.